Våre satsningsområder

LEK

"Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes" (Rammeplanen 2017)

Lek er noe av det viktigste som skjer i barnehagen!

Leken er barns grunnleggende læringsform, og det er gjennom leken at barn får mulighet til å bearbeide inntrykk og opplevelser. Leken har en egenverdi og er en viktig side av barnekulturen som skal være sentral i barnas hverdag i barnehagen. Det er i leken at det dannes grunnlag for barns vennskap med hverandre og forståelse for andre. Gjennom å leke med andre barn lærer de empati, se andres perspektiv og utrykke tanker og følelser. Leken gir barn allsidig kompetanse, glede spenning og skaper engasjement.

Leken skal ha en framtredende plass i barns liv i barnehagen, og er barns grunnleggende læringsform. Leken har en egenverdi og er en viktig side av barnekulturen og er barnas måte å bearbeide inntrykk og opplevelser på. I leken dannes grunnlag for barns vennskap med hverandre, og barn lærer gjennom alt de opplever. Leken gir glede, spenning og skaper engasjement. Leken gir barn allsidig kompetanse. De lærer empati gjennom å ta andres perspektiv, og lærer å uttrykke tanker og følelser.

Vi vil derfor jobbe for å gi tid og rom for lek, både frilek og organisert lek. Dette mener vi oppnås best ved å balansere mellom organiserte aktiviteter og frilek.

De voksne skal støtte, inspirere og veilede barna i deres læring og utvikling, være lydhøre og sikre barns rett til medvirkning.

Vi vil også bidra til dette ved å fordele oss som voksne, være i nærheten, delta når det er det som trengs, og trekke oss ut av og verne leken når vi ser at det er det beste.

Leken er frivillig, selvstyrt og selvtilfredsstillende virksomhet. Barnet leker fordi det har lyst. For at vi kan legge til rette for den frie leken må vi sørge for at leker, utstyr og materiell er lett tilgjengelig.

Hvordan oppnå dette:

  • Ta barnas lek på alvor og å verne om den
  • Barnehagens innhold bør inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse
  • Personalet er tilgjengelige og delaktige for barna ved å støtte, hjelpe, inspirere, oppmuntre og berike barna i deres lek
  • Barnehagen legger til rette lek og samhandling som igjen gir (legger) grunnlag for læring, vennskap og sosial kompetanse

KOMMUNIKASJON OG SPRÅK

"Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening" (Rammeplanen 2017). 

Alle barna skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen og støttes i språkutviklingen. Språket er et viktig kommunikasjonsmiddel, som vi jobber mye med i barnehagen. Å lære språk handler mye mer enn å lære ord. Like viktig blir det å lære hva språket brukes til, og hvordan det brukes. Språket brukes både som kommunikasjonsredskap og i leken. For å bli forstått og forstå andre trenger vi både det non-verbalet og det verbale språket. Når barn deltar i språklig samspill med andre barn og voksne, tilegner de seg ubevisst og gradvis begreper, uttale, ord bøying og å sette ord sammen til en større helhet. Barnets behov for å forstå og selv uttrykke seg blir en motivasjonsfakstor for å lære seg språk. Derfor jobber vi med at vi skal være gode rollemodder, observere språket, og bruke språket aktivt i hverdagsaktiviteter. Vi ser på det som viktig at barna får uttrykt sine tanker og følelser med andre. Siden morsmålet er med å utviklet identiteten til barnet, og morsmålet har stor betydning når barnet skal lære seg andrespråket. 

Hvordan oppnå dette:

  • Anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk og støtte i deres språkutvikling.
  • Språkstimulering gjennom snakkepakken, språksprell, språkløyper, samtaler, samlingsstunder, garderobestunder, måltider, og her-og-nå-situasjoner.
  • Være tydelige språklige forbilder og lydhøre for kommunikasjon med alle barn.
  • Observere barnas språk, og følge opp barn som trenger ekstra støtte.
  • Sørge for at barna får varierte og positive erfaringer med å bruke språket som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenking og som uttrykk for egne tanker og følelser. 
  • Bidra til et språklig mangfold, og støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål.

SOSIAL KOMPETANSE

"Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal formidle verdier  og kultur, gi rom for barns egen kulturskapning og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i et fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner" (Rammeplanen 2017).

Barn er sosiale helt fra fødselen, og de kommuniserer med voksne og hverandre både gjennom kroppslige og språklige handlinger. Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Et barn som samhandler godt med andre, kan både tilpasse seg fellesskapet og være en synlig deltaker som hevder sin plass. Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap i stor grad henger sammen med den sosiale kompetansen deres. Sosial kompetanse består av et sett ferdigheter som naturlig inngår i en helhet i barnas samspill, for eksempel selvfølelse, empati, prososial atferd, selvhevdelse og selvkontroll. Hvilke ferdigheter som er aktuelle, vil avhenge av situasjonen og sammenhengen. I relasjonene til voksne og barn i barnehagen videreuvtvikler barnet den sosiale kompetansen som det trenger i relasjoner til andre mennesker generelt (Udir). 

Hvordan oppnår vi dette:

  • Gi barna redskap for å løse og takle ulike situasjoner i livet
  • Trygghet og trivsel i barnehagen
  • Tydelige og aktive voksne rollemodeller som er til stede
  • Fokus på vennskap
  • Ros og anerkjennelse
  • Samspill i hverdagen gjennom lek
  • Empati - hvordan har de andre barna det? - få mulighet til å utvikle egen empati og evne til å tilgi
  • Selvhevdelse
  • Jobbe med følelser
  • Samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhanling i fellesskap
  • Forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillmønstre
  • Støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser, og finne løsninger i konfliksituasjoner
  • Introdusere nye perspektiver og tilrettelegge for nye opplevelser og erfaringer